Page 74 - Dravakeresztur 100
P. 74

– Anyám, most gyere velem, s álljunk oda a nagy fűzfa alá.
            Ekkor mondja a fűzfának:
            – Engedd le ágaidat a földre!
            A fűzfa leengedte ágait, és így szabadultak meg üldözőik elől.
            Azóta van a szomorúfűz.
            Jézus azt is mondta, hogy az ő hímes tojásai azért pirosak, mert ez
          az ő vérét jelképezi. A fekete hímes tojások meg Mária szomorúságát és
          fájdalmát, mert Mária arca elfeketedett a nagy fájdalomtól és szomo­
          rúságtól, ezért vannak a fekete hímes tojások.

            Nem rendelkezünk ismeretekkel, hogy valamely nép folklórjá­
          ban hasonló legenda lejegyzésre került, kivéve a szálást kereső Szent
            Család  legenda­balladáiban  jelentkező  védelmet  nyújtó  famotívu­
          mot  illetően.
            A védelmet nyújtó szent hegy képzetköre – csúcsa az istenek,
          szentek tartózkodási helye, amely a halandóknak megközelíthetet­
          len, a jó fa, a megújuló, tavasszal először kizöldellő fűzfa, illetve a
          szomorúfűz, az újjászületést jelképező hímes tojásoknak a négy égtáj
          felé gurítása a kereszténységtanok elterjesztését szimbolizálja.



              hUNyORgATÓS SZEMű fEhÉR SZÉPSÉgEK MESÉI
                             DRÁVAKERESZTÚRON


          Fehér szépségek kicsiny, fekete szemükkel hunyorognak a tavaszi
          napsütésben, biztos lábbal állva a talajon, közelükben a lekaszált fű
          kábító illata terjeng, ugyanis az udvar füvét kaszálni kell, és ezek a
          szépségek joggal követelik meg a törödést, gondoskodást, hogy ha
          nem is úgy, mint régente, minden évben, de fel kell őket újítani, ki­
          meszelni, legalább Szent Rókus napjára, amelyek éppen ránk vártak
          Drávakeresztúron. A szépségek pedig nem mások, mint a „talpas­
          házak”, miként a lakócsaiak és a keresztúriak nevezik őket „iže”, míg

          74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79